ברית בשבת – מפזרים לכם החששות

תוכן עניינים

ברית המילה הוא טקס שחשוב מאד לקיימות על פי ההלכה במלאות בדיוק שמונה ימים מיום לידת התינוק, כאשר מונים בהלכה יהודית יום שחולף משעת השקיעה ולא משעת הזריחה. כלומר יתכן וטקס ברית המילה נערך שבוע לאחר הולדת התינוק מבחינת הספירה בתאריך הלועזי, אך למעשה התינוק בן שמונה ימים מבחינת ספירת הימים על פי ההלכה היהודית. במידה ותמיד ישנה התלבטות מתי בדיוק יש לערוך את הטקס, חשוב להתייעץ בנושא עם רב או עם המוהל עצמו.

 

אם הברית נפלה על שבת

לאחר חישוב הימים ובמידה כמובן שהתינוק בריא וקיבל אישור הן מרופא הילדים והן מהמוהל, שניתן לערוך את טקס ברית המילה כרגיל, יתכן וטקס הברית ייפול גם על יום השבת. חשוב לזכור כי ברית המילה מתקיימת במועדה ואין דוחים אותה מטעמי נוחות או קביעת תאריך מתאים יותר, ועל כן גם אם זה נופל על השבת או אפילו על ימי צום כמו יום הכיפורים עורכים את טקס ברית המילה ואף זו מצווה גדולה להקפיד על המועד הנכון.

הטקס עצמו אינו מהווה שום חילול של שבת או יום צום. כמובן שבימי צום אין מגישים סעודת מצווה וניתן לערוך אותה במועד אחר, או כפי שרבים בוחרים לעשות- הם עורכים את הטקס בביתם או בבית הכנסת ורק לאחר מכן, לאחר כמה שבועות או חודשים מזמינים את כולם לאירוע באולם שמחות עם סעודה גדולה וחגיגה לכל דבר. ידוע הרי כי בשבת אין לחלל את השבת, אין להשמיע מוסיקה במהלך הטקס, מותר כמובן לשיר או לשלב פיוטים אך ללא כל מקור העלול לגרום לחילול שבת. בית הכנסת שממילא מתפללים בו בכל יום וכן בחגים ובשבתות, הוא מקום אידיאלי בו בוחרים משפחות לקיים את הטקס

 

אין חילול שבת

גם עבודתו של המוהל אינה כרוכה כלל בחילול של שבת, למרות שזו פרנסתו והוא מגיע לעבוד בטקס ולקבל את שכרו, אין משלמים לו דבר ביום שבת, לרוב משכורתו של המוהל משולמת על ידי משרד הרבנות ומקובל לתת לו טיפ בסכומים משתנים. ניתן לברר זאת מראש, אולי לברר האם המוהל מחייב תשלום וכמובן לסכם איתו מראש מתי יקבל את שכרו עם צאת השבת.

אולם בכל מקרה יש לזכור כי מצוות עריכת טקס ברית המילה מקיימים אותו ללא שום קשר ליום בו הוא חל, וזוהי אף מצווה גדולה לקיים את הברית במועד.

 

כשצריך לדחות דוחים

במקרים בהם התינוק חולה, יש לו צהבת גבוהה מדי או מכל סיבה אחרת בגללה רופא הילדים אינו מאשר את קיום הטקס, יש להמתין עד להחלמתו המלאה של התינוק ואז לקיים מיידית את טקס ברית המילה. בכל מצב של ספק או שאלה ניתן כמובן להתייעץ עם רופא הילדים וכן עם המוהל. לעיתים הברית אולי לא תחול בדיוק במלאת שמונה ימים לתינוק ולפעמים אולי כיוון שהברית נופלת על יום השבת או על יום צום ויום הכיפורים, רבים בוחרים לערוך את הטקס ולהמתין ליום אחר בו יוכלו לתכנן בתורה שקטה הפקה של אירוע עם סעודה, מוסיקה או כל אטרקציה אחרת שהייתה בלתי אפשרית עקב יום השבת או הצום

 

מיקום הטקס

גם הגעתו של המוהל לטקס ברית המילה תהיה ללא חילול שבת, כלומר אם אין הוא גר בקרבת מקום לבית או לבית הכנסת בו אמורים לערוך את הברית, יש להתחשב בכל השיקולים, יתכן וצריך יהיה לדאוג לסידורי לינה והארחה מלאים למוהל הכרוכים בתשלום נוסף או אף לקיים את הברית במקום קרוב יותר למקום מגוריו של המוהל. המוהל העורך את הטקס הוא כמובן אדם דתי שומר מצוות ולא יחלל כמובן שבת לצורך נסיעה למקום ברית המילה. נושאים אלו יש לבדוק מראש ולתאם עם המוהל שבחרתם כמה חודשים לפני ועוד במהלך ההיריון, כך במקרה בו תישארו ללא מוהל או הוא יהיה כבר מחויב לאירוע ברית מילה אחר, תמיד ודאו שיהיו לכם אופציות נוספות ואף אפשרות להזמין מוהל ברגע האחרון ובמהירות האפשרית. לשם כל יש לבדוק יותר ממוהל אחד על כל מקרה של שינוי, מרחק, יומן מלא או עקב כל יום אחר שלא יוכל להתאים למוהל. שימו לב כי בשבת אתם אכן מוגבלים מבחינות אחרות, אם הטקס יהיה בבית כנסת לא תוכלו להביא צלם לברית כי אסור לצלם בשבת בבית כנסת וכן הלאה

לפרסום כתבה, השאירו פרטים
מטען נייד
לעשות יותר בפחות: גאדג'טים שיעזרו לך לשפר את היעילות שלך

יעילות היא לא רק לעשות דברים נכון – זה לעשות את הדברים הנכונים בקלות ובעוצמה. כשהעולם מסתובב במהירות מסחררת, האמנות של להשיג יותר תוך כדי שימוש בפחות מעולם לא הייתה חיונית יותר. המולת חיי היומיום מזמינה אסטרטגיות חכמות וזריזות יותר כדי להתגבר על השעון המתקתק בהתמדה. ובכל זאת, כאן טמונה החידה: איך אפשר ללהטט בפסיפס המשימות שצובעות את ימינו מבלי להיכנע לציפורני הזמן?

קרא עוד »

עוד כתבות בנושא: