שימור מבנים חדשים מפני רעידת אדמה

תוכן עניינים

רעידת האדמה בטורקיה העירה אנשים רבים שכבר חשבו בעבר על האפשרות, אך התחושה שהיא הולך ומתקרבת אלינו כאן בישראל גרמה להם לחשש ובצדק. אומרים שבכל מאה שנה בממוצע ישנה רעידת אדמה חזקה בישראל, כזו הרסנית עם תוצאות כמו בטורקיה, אך בעוד שבאזורים מסוימים בדרום טורקיה המבנים היו ישנים וללא כל עמידות, כאן בישראל יש לנו את ההזדמנות לפעול כבר עכשיו, לחזק מבנים ישנים וחדשים כאחד ולמנוע את האסון שעלול לבוא עלינו לרעה. מדוע יש צורך לחזק גם מבנים חדשים מפני רעידות אדמה, אילו נזקים יכולים להיות ממבנה ישן לעומת חדש וכיצד ניתן לבצע חיזוקים למבנה החדש? כל התשובות בהמשך. 

מדוע צריך חיזוק של מבנה חדש מפני רעידות אדמה?

התקנות המתייחסות לרעידות אדמה נכנסו לתוקף והם מיושמות בישראל משנת 1980, אך אין ספק שמאז 1980 ועד היום יש שינוי מהותי באיכות חומרי הגלם בהם נעשה שימוש בבנייה, ולכן למרות שהמבנה עצמו עמיד מפני התמוטטות מוחלטת בעת רעידת אדמה, עדיין יכולים להיות ממנו נזקים שיכולים לעלות בחיי אדם. כאשר יש רעידת אדמה, על פי פיקוד העורף אנחנו יוצאים מחוץ למבנה, אל שטח פתוח, אך דווקא אז אנחנו יכולים להיות חשופים למפגע בטיחותי מהותי של נפילת אריחים וחלונות מהמבנה אל הרצפה, לעיתים מגובה רב. החשיפה הזו מחייבת התייחסות של חיזוק החיפוי החיצוני של המבנה, כדי למנוע ממצבים אלו להוות סיכון לדיירי הבניין והולכי הרגל סביב. 

מה ההבדל בין מבנה חדש לישן בהיבט של רעידות אדמה?

המבנים שנבנו בישראל לפני שנת 1980 אינם עומדים בתקנים של היום בכל הנוגע לרעידות אדמה. מבנים אלו נחשבים למסוכנים והם מהווים כ-7% מסך הבניינים בישראל, זו כמות לא מבוטלת ורבים מהם תוהים בימים אלה מה עליהם לעשות כדי להגן על עצמם מפני רעידת האדמה הקטלנית הבאה בישראל, שלאף אחד אין מושג מתי היא תתרחש, אנחנו רק יודעים שמתי שהוא היא כן עלולה להתרחש. בבניינים הללו אנשים יכולים לבצע חיזוקים על פי הוראות מהנדס, או לבצע תמ"א 38 לחיזוק המבנה כולו או להוסיף ממ"ד להגברת בטיחות בני הבית. 

בניינים שנחשבים לחדשים שנבנו לאחר שנת 1980 והם עומדים בתקני הבטיחות לעיתים קרובות בעלי חיפוי שאינו מספיק חזק, ולעיתים אף ניתן לראות שהוא נסדק מעצמו ונוטה ליפול. בניין עם חיפוי כזה עלול להינזק ברעידת אדמה ולהוות סיכון לאנשים שנמצאים תחתיו ולכן רבים פועלים כעת כדי לחפות את הבניין מחדש. כאשר מבצעים חיפוי קירות חוץ מרוויחים שני יתרונות בבת אחת: גם את חיזוק המבנה וגם שדרוג אסתטי לבניין. 

כיום ישנם סוגים שונים של חיפויים חיצוניים לבניינים, אותם נראה בדרך כלל בשלב עבודות הגמר על הבניין או במסגרת שיפוצים נרחבים למבנה, וגם עבור שיפוץ שמטרתו העיקרית היא חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה. בבחירת חומרי החיפוי יש להתייחס לעמידותם מפני עובש, רטיבות וחדירת מים, שכן אלה יסייעו לשמור על קירות המבנה הפנימיים כמו החיצוניים, ובכך הם יסייעו לעמידות וחוזק המבנה לאורך שנים. בין החומרים הנפוצים נמצא קרמיקה, חיפוי אבן, שליכט, שיש, בריק ולוחות פיבר צמנט, ורצוי להתייעץ עם קבלן המתמחה בתחום בטרם הבחירה, כדי להבטיח שזו תהיה אידיאלית לכל צרכי המבנה.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים
כלי עבודה
בחירת כלי העבודה הנכונים- המומחים של פולק

אם בעבר רק אנשי מקצוע היו משתמשים בכלי עבודה מסוגים שונים, ידוע כי כיום כמעט כל אדם צריך כלי עבודה משלו לשימוש אישי. השימוש בכלי העבודה הוא דבר נפוץ ביותר במגזר הפרטי ולא מעט נשים וגברים משתמשים בכלי עבודה עבור צרכים שונים. בין אם מדובר על הצורך לתלות תמונה, בין אם מדובר על צורך להרכיב רהיט כלשהו שנרכש, בין אם מדובר על הצורך לתקן משהו שנשבר בבית ועוד. לכן, כדאי שיהיו כלי עבודה בבית ויותר מזה, כדאי שכלי העבודה שיהיו בבית יהיו איכותיים, נוחים וקלים לשימוש ועוד. במאמר הבא תקבלו את כל המידע שיאפשר לכם לרכוש בצורה טובה כלי עבודה, שישמשו אתכם היטב לכל צורך או מטרה.

קרא עוד »

עוד כתבות בנושא: