לתלמידים מחוננים יש יכולת מיוחדת ליצור רעיונות חדשים וחדשניים. הסיבה לכך היא שהם נוטים יותר לחשוב מחוץ לקופסה. עם זאת, לעתים קרובות חסרים לתלמידים אלה את הכישורים הדרושים להם כדי לקחת את היצירתיות שלהם קדימה.
לתלמידים מחוננים יש רמה גבוהה יותר של יצירתיות מאשר בני גילם. עם זאת, הם לא תמיד מסוגלים להשתמש בו בצורה יעילה.
הסיבה לכך היא שהם חסרים את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, ולכן הם נאבקים במשימות שדורשות מהם להעלות רעיונות חדשים.
מחקר שנערך על ידי ד"ר סטיוארט שנקר וד"ר פיטר קוט מצא שלתלמידים מחוננים לעתים קרובות קשה לחשוב יצירתית ולהעלות רעיונות חדשים בגלל הסתמכות יתר שלהם על מה שכבר נעשה קודם וחוסר יכולתם להסתכל מעבר ל- המצב הקיים.
תלמידים מחוננים הם הוגים יצירתיים ויש להם נטייה לחשוב מחוץ לקופסה. לעתים קרובות הם מעלים רעיונות ייחודיים וחדשניים. עם זאת, קשה להם למצוא את מקומם במערכת החינוך, ולכן הם מתקשים לעתים קרובות בבית הספר.
האם מבחן מחוננים בודק את יכולת החשיבה היצירתית של תלמידים מחוננים ?
המילה "מחונן" משמשת בדרך כלל לתיאור אדם שיש לו כישרון ויכולת יוצאי דופן בתחום כלשהו. הוא משמש כמונח חיבה לבעלי פוטנציאל רב.
הרעיון שמחוננות היא מולדת ולא משהו שניתן למדוד במבחני IQ קיים מאז תחילת המאה ה-20. עם זאת, רק בסוף שנות ה-50 הציג גורדון אלפורט את מחקרו על החשיבות היחסית של מנת משכל בחיזוי הישגים יצירתיים.
יש אנשים שמאמינים שמבחני מחוננות הם רק עוד דרך למדידת אינטליגנציה, בעוד שאחרים טוענים שהם דרך יעילה לזהות את היצירתיות של התלמידים.
אין דרך להוכיח באופן סופי שמבחן מחוננים מנבא את יכולת החשיבה היצירתית של תלמידים מחוננים. עם זאת, ישנם כמה אינדיקטורים שיכולים לעזור לנו לקבוע אם מבחן מחוננים אכן מנבא יכולות חשיבה יצירתית.
המדד הנפוץ ביותר הוא אם התלמיד מקבל ציונים גבוהים יותר במבחן IQ מממוצע הציונים שלו. הסיבה לכך היא שלתלמידים עם ציונים גבוהים יש לרוב גם ציוני IQ גבוהים ולהיפך.
ישנם אינדיקטורים רבים אחרים, כמו כמה זמן הם מקדישים לשיעורי בית, כמה זמן הם מקדישים לקריאת ספרים והתעניינותם בנושאים שונים.
דרך למדידת אינטליגנציה
אינטליגנציה היא מושג חמקמק למדידה וישנן מספר דרכים לקבל אומדן של האינטליגנציה של מישהו.
ישנן דרכים רבות למדידת אינטליגנציה, חלקן הן: מבחן IQ, מטריצות פרוגרסיביות של רייבן וסולם Cattell-Horn-Carroll.
הדרך הפופולרית ביותר היא מבחן IQ המשמש את רוב הפסיכולוגים ומדעני המוח. הוא פותח על ידי אלפרד בינט בשנת 1905 ככלי למדידת גיל נפשי אצל ילדים.
מבחן ה-IQ מורכב ממספר מבחנים אותם צריך לבצע את הפרט על מנת לקבל את ציונו בסולם. המבחנים כוללים: חשיבה מילולית, חשיבה מרחבית, חשיבה מתמטית, אחזור זיכרון (מילולית), אחזור זיכרון (חזותי) וידע אוצר מילים.